Kursusbeskrivelse: Logik og Sprog, forår 2000

ved Henning Christiansen

Hvorfor dette kursus?

For at kunne forstå og vurdere aktuelle og fremtidige teknologier er det væesentligt med en forståelse, som rækker udover blot at kunne anvende de værktøjer og computermodeller, som i øjeblikket tilfældigvis er dominerende på markedet. I forhold til programmeringskurserne breder vi overblikket over informationsteknologien ud i flere dimensioner, Kurset giver baggrund, som kan være værdifuld uanset om man tænker på at dreje sin uddannelse mod udvikling, forskning eller formidling.

Kursets målsætning

At opnå en teoretisk og videnskabshistorisk forståelse af baggrunden for den moderne informationsteknologi og praktiske færdigheder indenfor følgende områder:

Detaljeret indhold og målsætning

I kurset lægges vægt på en sprogorienteret indfaldsvinkel, hvor det videnskabshistoriske element optræder mere i passende udvalg. Det logikbaserede programmeringssprog Prolog benyttes som gennemgående eksempel, da det repræsenterer et paradigme, som er radikalt anderledes end det objektorienterede Java, som benyttes i de forudgående kurser. Prolog benyttes også som et metasprog til at modellere aspekter af syntaks, semantik og pragmatik for andre sprog, processorer og systemer. (Et kendskab til Prolog er også en god introduktion til databaser og vidensbaserede systemer).
Der introduceres en teoretisk (og ikke specielt matematisk) model af abstrakte maskiner som baggrund for at modellere komplekse systemer.
Principperne for virkemåde og opbygning af den »fysiske« computer computer beskrives gennem boolsk logik og mikro programmering.
Endelig gives en introduktion til klassiske metoder for sproganalyse og fortolkning, som primært retter sig mod programmeringssprog, men også har anvendelser for brugergrænseflader og naturligt sprog.

Forudsætninger

Objektorienteret programmering

Kursusform

Forelæsninger, øvelser og selvstændigt arbejde

Evalueringsform

Skriftlig eksamen

Kursusplan

Klik her!