Kursusbeskrivelse for

Objektorienteret programmering 

ved

Keld Helsgaun

 


1. Formål

Kursets formål er kvalificere den studerende til at beherske og anvende centrale begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af objektorienterede programmer.
 

2. Mål

Undervisning i objektorienteret programmering er mere end undervisning i syntaks og semantik for et objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse af objektorienteret programmering kræver fortrolighed med objektorienterede begreber samt færdighed i at kunne anvende disse effektivt og systematisk ved udvikling af programmer.

Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset

3. Indhold

Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:

   Klassebegrebet
Klasser, objekter, referencer, indkapsling, nedarvning, polymorfi

   Modularisering
Grænseflader, pakker, indre klasser

   Desigmønstre

   Fejlhåndtering
Undtagelser

   Indlæsning og udskrivning
Strømme, filer, serialisering

   Grafiske brugergrænseflader
Grafiske komponenter, hændelser, layout

   Samtidighed
Tråde, synkronisering

   Netværksprogrammering
Sockets, fjernmetodekald

4. Form

Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser.

Øvelserne har som mål at opøve de studerendes færdigheder i objektorienteret programmering igennem løsning af en række mindre, velafgrænsede programmeringsopgaver.

5. Evaluering

Afleveringsopgave. Der skal udarbejdes en rapport, der beskriver løsningen af en af de(n) studerende valgt programmeringsopgave. Opgavens formulering skal være godkendt af kursuslæreren. Det forventes, at opgaven løses i løbet af kursusperioden.

6. Lærebog

Som lærebog anvendes

      Xiaoping Jia
      Object-Oriented Software Development Using Java
      Addison-Wesley, 2000

Som supplerende litteratur anbefales:

      David Flanagan
      Java in a Nutshell
      O'Reilly, 1999

      David Flanagan
      Java Foundation Classes in a Nutshell
      O'Reilly, 1999

7. Deltagerforudsætninger

Ingen formelle forudsætninger.

Anbefalede forudsætninger:

      Fulgt kurset Dat-A eller Indledende programmering.
      Fulgt kurset Begreber og redskaber i programmering.
      Gennemført et datalogisk projekt svarende til projektet på OB modul 1 eller TIT 1. semester.

8. Forelæsninger

Til stofgennemgang er afsat 10 forelæsningsgange. En foreløbig plan for forelæsningerne er vist nedenfor. Ret til ændringer forbeholdes.

      (7/2) Introduktion (Kapitel 1, s. 1 - 28, Kapitel 2, s. 29 - 45
      Introduktion til objektorienteret programmering

      (15/2) Klasser (Kapitel 3, s. 46 - 117)
      Klasser, referencer, metoder, pakker, undtagelser

      (22/2) Nedarvning (Kapitel 4, s. 118 - 175)
      Overlæsning, grænseflader, design

      (1/3) Objektorienteret design (Kapitel 5, s. 176 - 232)
      Abstraktion, polymorfi, faktorisering

      (8/3) Frameworks (Kapitel 6, s. 233 - 257,  s. 291 - 317)
      Collections, strømme, filer

      (15/3) Grafiske brugergrænseflader I (Kapitel 6, s. 258 - 290 )
      Basale grafiske komponenter, beholdere, hændelser, layout

      (22/3) Grafiske brugergrænseflader II (Kapitel 7, s. 318 - 367 )
      Flere grafiske komponenter

      (29/3) Samtidighed (Kapitel 8, s. 368 - 407)
      Tråde, synkronisering

      (5/4) Netværksprogrammering (Kapitel 9, s. 408 - 462)
      Sockets, fjernmetodekald, databasetilgang

      (19/4) Afrunding